En side om Roguelikes og Roguelites

Roguelikes

Roguelikes er en sjanger innenfor dataspill som kjennetegnes av prosedyregenererte nivåer, turbasert gameplay, permanent død (permadeath) og ofte en høy vanskelighetsgrad. Sjangerens navn stammer fra spillet Rogue fra 1980, som var blant de første til å popularisere disse elementene.

Roguelites

Roguelites er en undersjanger av roguelikes som tar inspirasjon fra de klassiske elementene, men med mer tilgjengelighet og ofte en mildere tilnærming til vanskelighetsgraden. Mens roguelikes følger en streng definisjon, er roguelites mer fleksible og inkluderer elementer som permanent progresjon mellom spilløkter.

Forskjeller

Roguelites deler mange likheter med roguelikes, men det er noen klare forskjeller:
Progresjon mellom spilløkter:
I roguelites får spilleren ofte beholde visse oppgraderinger, ressurser eller evner etter å ha tapt. Dette gjør at spillet føles mindre brutalt.
Mindre fokus på turbasert gameplay:
Mange roguelites er sanntidsbaserte, med actionorientert gameplay.
Lett tilgjengelighet:
Roguelites er ofte designet for et bredere publikum, med en lavere terskel for å starte og mindre fokus på hardcore-strategi.
Sjangerblanding:
Roguelites låner fra mange andre sjangre, som action, strategi, kortspill og plattformspill.