Kommersiell

Boeing 737

Boeing 737 er et amerikansk tomotors passasjerfly. Serien av 737-fly er verdens mest solgte passasjerfly. Den nyeste generasjonen 737 MAX ble levert fra 2017. Boeing 737 fløy første gang 9. april 1967, og første fly ble levert til Lufthansa i februar 1968. Ved utgangen av 2023 var 11 317 kommersielle Boeing 737 levert, 177 av det maritime patruljeflyet P-8 Poseidon, 14 Boeing 737-700W AEW&C-fly, og Boeing hadde order på 7816 fly av den nyeste generasjonen 737 MAX.

Topphastighet: 943 km/h
År innført: 1967

Boeing 777

Boeing 777 er et amerikansk langdistanse tomotors widebody passasjerfly. Boeing 777 var det første flyet i verden som ble utviklet ved hjelp av datamaskiner, og Boeings første passasjerfly med fly-by-wire. Elektronisk istedetfor mekanisk styring av kontrollflatene. Boeing 777 fløy første gang 12. juni 1994, og de første flyene ble levert til United Airlines fra mai 1995. Varianten 777-300ER var verdens største tomotors fly da leveransen begynte, og den enda større varianten 777X fløy første gang 25. januar 2020. 777X har en lengde på 69,79 meter og har vingetipper som kan foldes for å redusere vingespennet på bakken.

Topphastighet: 950 km/h
År innført: 1994

Boeing 747

Boeing 747 er et stort amerikansk firemotors widebody passasjerfly. Flyet fløy første gang i 1969, og var da det største sivile flyet i verden. Boeing 747 fløy første gang 9. februar 1969, og første rute ble åpnet av Pan Am mellom New York og London 21. januar 1970. Flytypen har blitt produsert i en rekke versjoner, normalt delt opp i fire generasjoner. Blant de viktigste er førstegenerasjon-seriene 747-100, 747-200 og 747SP, i alt 643 fly, levert frem til 1991, med kapasitet til opptil 500 passasjerer.

Topphastighet: 939 km/h
År innført: 1969

Boeing 767

Boeing 767 er et amerikansk mellom- til langdistanse tomotors widebody passasjerfly, altså med to midtganger og flere seter i bredden, og fraktfly. Boeing 767 ble utviklet samtidig med Boeing 757, og deler en del av flyets teknologi, produksjonsmetoder og avionikk med dette. Boeing 767 fløy første gang 26. september 1981, og begynte regulær rutetrafikk fra 8. september 1982 med United Airlines mellom Chicago og Denver. I alt var 1303 fly levert ved utgangen av 2022, hvorav 243 fraktfly. Den siste av 974 Boeing 767 passasjerfly ble levert i 2014, men Boeing 767 er fremdeles i produksjon som fraktfly med varianten Boeing 767-300F og som militært tankfly. Militære multirolle tank- og transportflyvarianter er levert under betegnelsene KC-767 og KC-46, og AEW&C-fly basert på Boeing 767 har blitt levert til Japan som E-767 AWACS.

Topphastighet: 851 km/h
År innført: 1981

Boeing Dremlifter

Boeing Dreamlifter, offisielt 747-400 Large Cargo Freighter / LCF, er et wide-body-lastefly som er omfattende modifisert fra Boeing 747-400-flyet. Med et volum på 65 000 kubikkfot / 1 840 m3 kan det holde tre ganger så mye som et 747-400F frakteskip. Det store flyet ble designet for å transportere Boeing 787 Dreamliner-deler mellom Italia, Japan og USA, men har også fløyet medisinsk utstyr under COVID-19-pandemien.

Topphastighet: 871 km/h
År innført: 2006

Airbus A320

Airbus A320 er et europeisk kort- til mellomdistanse passasjerfly. A320 er den mest solgte flytypen til Airbus, og det var den første flytypen selskapet produserte med fly-by-wire styringssystem. A320-familien består i tillegg til A320 av variantene A318, A319 og A321. A320 fløy første gang 22. februar 1987. Flyet ble tatt i bruk av Air France som første flyselskap fra mars 1988. A320 er utstyrt med en avansert elektronisk cockpit og et computerkontrollert fly-by-wire-system som sikrer at flyet ikke foretar manøvrer som setter flyet i fare, noe som antagelig bidro til at pilotene på en A320 fra US Airways 15. januar 2009 greide å nødlande på Hudson River i New York.

Topphastighet: 836 km/h
År innført: 1987

Airbus A300

Airbus A300 er et tomotors mellomdistanse passasjerfly. Det var det første europeiske widebody passasjerfly med to midtganger og flere seter i bredden, første tomotors widebody passasjerfly i verden og første flytype som ble produsert av Airbus. A300 fløy første gang 28. oktober 1972, og flytypen gjennomførte sin første ruteflygning 23. mai 1974 Paris-London med Air France. 561 A300 ble produsert, og det siste ble levert i 2007. Hovedvarianter inkluderer A300B, som det ble produsert omkring 250 av frem til 1984, den forbedrede A300-600, som ble levert fra 1984, og A300-600ST Super Transporter, som ble bygget for Airbus til transport av flydeler. SAS eide fire A300B mellom 1980 og 1987, blant annet brukt på rutene mellom København, Oslo og London, og i chartertrafikk leaset til Scanair. Ved utgangen av 2021 var 229 A300 fremdeles i bruk.

Topphastighet: 833 km/h
År innført: 1972

Airbus A318

Airbus A318 er et jetfly som brukes for passasjer- og fraktflygninger på korte til middels lange strekninger. Flytypen er produsert av Airbus og er en forkortet versjon av Airbus A319, som igjen var en forkortet versjon av den opprinnelige Airbus A320. Flytypen fløy for første gang i 2002 og kan ta fra 107 til 117 passasjerer. A318 er den første flytypen fra Airbus hvor platene er lasersveiset sammen, i stedet for tradisjonell nagling. Denne teknologien benyttes også på Airbus A380. Flytypen benytter digitalt fly-by-wire-system hvor flygerne kontrollerer rorene ved hjelp av elektronikk i stedet for den tidligere mekaniske teknologien.

Topphastighet: 871 km/h
År innført: 2002

Airbus Beluga

Airbus Beluga er et lastefly utviklet og bygget av Airbus for å frakte deler til Airbus-fly mellom forskjellige fabrikker. De fleste delene fraktes fra fabrikker rundt omkring i Europa til montering i Frankrike. Flyet fløy for første gang i 1994 og har vært i bruk siden 1995. Airbus Beluga er utviklet fra Airbus A300, men har et sylindrisk lasterom som en utvidelse ovenfor kabinen. For å få plass til lasteluken er cockpiten senket noe i forhold til A300.

Topphastighet: 867 km/h
År innført: 1994