Søk etter ditt favorittgodteri

    Smak: Topphastighet:

Airbus Beluga

Airbus Beluga er et lastefly utviklet og bygget av Airbus for å frakte deler til Airbus-fly mellom forskjellige fabrikker. De fleste delene fraktes fra fabrikker rundt omkring i Europa til montering i Frankrike. Flyet fløy for første gang i 1994 og har vært i bruk siden 1995. Airbus Beluga er utviklet fra Airbus A300, men har et sylindrisk lasterom som en utvidelse ovenfor kabinen. For å få plass til lasteluken er cockpiten senket noe i forhold til A300.

Topphastighet: 867 km/h
År lagt: 1994
Type: kommersiell

Airbus A318

Airbus A318 er et jetfly som brukes for passasjer- og fraktflygninger på korte til middels lange strekninger. Flytypen er produsert av Airbus og er en forkortet versjon av Airbus A319, som igjen var en forkortet versjon av den opprinnelige Airbus A320. Flytypen fløy for første gang i 2002 og kan ta fra 107 til 117 passasjerer. A318 er den første flytypen fra Airbus hvor platene er lasersveiset sammen, i stedet for tradisjonell nagling. Denne teknologien benyttes også på Airbus A380. Flytypen benytter digitalt fly-by-wire-system hvor flygerne kontrollerer rorene ved hjelp av elektronikk i stedet for den tidligere mekaniske teknologien.

Topphastighet: 871 km/h
År lagt: 2002
Type: kommersiell

Airbus A300

Airbus A300 er et tomotors mellomdistanse passasjerfly. Det var det første europeiske widebody passasjerfly med to midtganger og flere seter i bredden, første tomotors widebody passasjerfly i verden og første flytype som ble produsert av Airbus. A300 fløy første gang 28. oktober 1972, og flytypen gjennomførte sin første ruteflygning 23. mai 1974 Paris-London med Air France. 561 A300 ble produsert, og det siste ble levert i 2007. Hovedvarianter inkluderer A300B, som det ble produsert omkring 250 av frem til 1984, den forbedrede A300-600, som ble levert fra 1984, og A300-600ST Super Transporter, som ble bygget for Airbus til transport av flydeler. SAS eide fire A300B mellom 1980 og 1987, blant annet brukt på rutene mellom København, Oslo og London, og i chartertrafikk leaset til Scanair. Ved utgangen av 2021 var 229 A300 fremdeles i bruk.

Topphastighet: 833 km/h
År lagt: 1972
Type: kommersiell

Airbus A320

Airbus A320 er et europeisk kort- til mellomdistanse passasjerfly. A320 er den mest solgte flytypen til Airbus, og det var den første flytypen selskapet produserte med fly-by-wire styringssystem. A320-familien består i tillegg til A320 av variantene A318, A319 og A321. A320 fløy første gang 22. februar 1987. Flyet ble tatt i bruk av Air France som første flyselskap fra mars 1988. A320 er utstyrt med en avansert elektronisk cockpit og et computerkontrollert fly-by-wire-system som sikrer at flyet ikke foretar manøvrer som setter flyet i fare, noe som antagelig bidro til at pilotene på en A320 fra US Airways 15. januar 2009 greide å nødlande på Hudson River i New York.

Topphastighet: 836 km/h
År lagt: 1987
Type: kommersiell

Boeing Dremlifter

Boeing Dreamlifter, offisielt 747-400 Large Cargo Freighter / LCF, er et wide-body-lastefly som er omfattende modifisert fra Boeing 747-400-flyet. Med et volum på 65 000 kubikkfot / 1 840 m3 kan det holde tre ganger så mye som et 747-400F frakteskip. Det store flyet ble designet for å transportere Boeing 787 Dreamliner-deler mellom Italia, Japan og USA, men har også fløyet medisinsk utstyr under COVID-19-pandemien.

Topphastighet: 871 km/h
År lagt: 2006
Type: kommersiell

Boeing 767

Boeing 767 er et amerikansk mellom- til langdistanse tomotors widebody passasjerfly, altså med to midtganger og flere seter i bredden, og fraktfly. Boeing 767 ble utviklet samtidig med Boeing 757, og deler en del av flyets teknologi, produksjonsmetoder og avionikk med dette. Boeing 767 fløy første gang 26. september 1981, og begynte regulær rutetrafikk fra 8. september 1982 med United Airlines mellom Chicago og Denver. I alt var 1303 fly levert ved utgangen av 2022, hvorav 243 fraktfly. Den siste av 974 Boeing 767 passasjerfly ble levert i 2014, men Boeing 767 er fremdeles i produksjon som fraktfly med varianten Boeing 767-300F og som militært tankfly. Militære multirolle tank- og transportflyvarianter er levert under betegnelsene KC-767 og KC-46, og AEW&C-fly basert på Boeing 767 har blitt levert til Japan som E-767 AWACS.

Topphastighet: 851 km/h
År lagt: 1981
Type: kommersiell

Boeing 747

Boeing 747 er et stort amerikansk firemotors widebody passasjerfly. Flyet fløy første gang i 1969, og var da det største sivile flyet i verden. Boeing 747 fløy første gang 9. februar 1969, og første rute ble åpnet av Pan Am mellom New York og London 21. januar 1970. Flytypen har blitt produsert i en rekke versjoner, normalt delt opp i fire generasjoner. Blant de viktigste er førstegenerasjon-seriene 747-100, 747-200 og 747SP, i alt 643 fly, levert frem til 1991, med kapasitet til opptil 500 passasjerer.

Topphastighet: 939 km/h
År lagt: 1969
Type: kommersiell

Boeing 777

Boeing 777 er et amerikansk langdistanse tomotors widebody passasjerfly. Boeing 777 var det første flyet i verden som ble utviklet ved hjelp av datamaskiner, og Boeings første passasjerfly med fly-by-wire. Elektronisk istedetfor mekanisk styring av kontrollflatene. Boeing 777 fløy første gang 12. juni 1994, og de første flyene ble levert til United Airlines fra mai 1995. Varianten 777-300ER var verdens største tomotors fly da leveransen begynte, og den enda større varianten 777X fløy første gang 25. januar 2020. 777X har en lengde på 69,79 meter og har vingetipper som kan foldes for å redusere vingespennet på bakken.

Topphastighet: 950 km/h
År lagt: 1994
Type: kommersiell

Boeing 737

Boeing 737 er et amerikansk tomotors passasjerfly. Serien av 737-fly er verdens mest solgte passasjerfly. Den nyeste generasjonen 737 MAX ble levert fra 2017. Boeing 737 fløy første gang 9. april 1967, og første fly ble levert til Lufthansa i februar 1968. Ved utgangen av 2023 var 11 317 kommersielle Boeing 737 levert, 177 av det maritime patruljeflyet P-8 Poseidon, 14 Boeing 737-700W AEW&C-fly, og Boeing hadde order på 7816 fly av den nyeste generasjonen 737 MAX.

Topphastighet: 943 km/h
År lagt: 1967
Type: kommersiell

Falcon 8x

Falcon 8X flight deck har den aller nyeste generasjonen av Dassaults prisbelønte flyelektronikk-suite, EAsy IV, med mer levende skjermer, mer prosessorkraft, nye muligheter og nye sikkerhetsfunksjoner. For eksempel er en hørbar varslingsfunksjon integrert for å forhindre overskridelser av rullebanen. Ikke bare omgir Falcon 8X passasjerer i komfort, dens avanserte teknologier, fra banebrytende digitale flykontrollsystemer til nesten perfekt aerodynamikk, skaper en overlegen flyopplevelse. Det revolusjonerende FalconEye Combined Vision System forbedrer situasjonsbevisstheten betydelig under dårlige siktforhold. Og som alle Falcons, er 8X kompatibel med Sustainable Aviation Fuel, SAF.

Topphastighet: 953 km/h
År lagt: 2015
Type: privatfly

Bombardier Global Express

Bombardier Global Express er en stor kabin, langdistanse forretningsjet designet og produsert av Bombardier Aviation. Den ble kunngjort i oktober 1991, fløy først i oktober 1996, mottok sin kanadiske typesertifisering i juli 1998 og ble satt i drift i juli 1999. Den ble opprinnelig drevet av to BMW/Rolls-Royce BR710-er, og deler flykroppens tverrsnitt med Canadair Regional Jet og Challenger 600 med ny vinge og hale. Den kortere rekkevidden Global 5000 er litt mindre. XRS er en forbedret versjon av Global Express og Global 6000 er en oppgradering til XRS som erstatter den eldre flyelektronikken. Global 5500/6500 med lengre rekkevidde drives av nye Rolls-Royce Pearl-motorer med lavere drivstoffforbrenning og ble avduket i mai 2018. De større og strakte Global 7500/8000 har lengre rekkevidde.

Topphastighet: 950 km/h
År lagt: 1996
Type: privatfly

Diamond DA62

Diamond DA62 er et fem- til syv-seters, tomotors lett fly produsert av Diamond Aircraft Industries og ble først annonsert i mars 2012. DA62-utviklingsteamet ledes av Diamond-administrerende direktør Manfred Zipper. Den er basert på flykroppen til enmotors Diamond DA50, men med to Austro AE330 dieselmotorer som brenner Jet A-drivstoff. Selskapets administrerende direktør Christian Dries indikerte at motorene kan bli erstattet med turboprops.

Topphastighet: 367 km/h
År lagt: 2012
Type: privatfly

Beechcraft Baron

Beechcraft Baron er et lett tomotors stempelfly designet og produsert av Beechcraft. Flyet ble introdusert i 1961. Et lavvinget monoplan utviklet fra Travel Air, det er fortsatt i produksjon. Baronens direkte forgjenger var Beechcraft 95 Travel Air, som inkorporerte flykroppen til Bonanza og halekontrollflatene til T-34 Mentor militærtrener. For å lage det nye flyet ble Travel Airs hale erstattet med den til Beechcraft Debonair, motornacellene ble strømlinjeformet, sekssylindrede motorer ble lagt til, og flyets navn ble endret. I 1960 ble Piper Aztec introdusert, med to 250 hk Lycoming O-540-motorer.

Topphastighet: 374 km/h
År lagt: 1960
Type: privatfly

Cirrus SR22

Cirrus SR22 er et enmotors fire- eller femseters komposittfly bygget siden 2001 av Cirrus Aircraft fra Duluth, Minnesota, USA. SR22-serien har vært verdens mest solgte GA-fly hvert år siden 2003. Med 7.737 enheter levert fra 2001–23, og i kombinasjon med SR20, totalt 9.548, er det det mest produserte GA-flyet i det 21. århundre. , og er det mest produserte GA-flyet laget av komposittmateriale, og står for nesten 50 % av hele markedet for stempelfly.

Topphastighet: 377 km/h
År lagt: 2001
Type: privatfly

Cessna 182 Skylane

Cessna 182 Skylane er et amerikansk fireseters lett fly. Skylane er Cessnas nest mest populære modell etter Skyhawk. Cessna 182, som var en videreutvikling av den tidligere modellen Cessna 180, var i salg fra 1956, og fra 1958 ble navnet Skylane introdusert. Etter en stans i produksjonen i 1986 ble den igjen satt i produksjon i 1997 og er fremdeles i produksjon. Per 2022 var det solgt over 23 000 Skylane.

Topphastighet: 270 km/h
År lagt: 1956
Type: privatfly

Cessna 172 Skyhawk

Cessna 172 Skyhawk er et amerikansk fireseters lett fly. Det er den mest produserte flytypen i verden. Cessna 172, som var en videreutvikling av Cessna 170 med nesehjul og rett haleror, fløy første gang i november 1955, og har siden blitt produsert i stadig oppgraderte varianter. Navnet Skyhawk ble introdusert med varianten 172B i 1960. Cessna 172 ble også produsert på lisens i Frankrike av Reims Aviation. Produksjonen ble stanset i 1985, men ble gjenopptatt i 1996, og Cessna 172 Skyhawk produseres fremdeles. Det var ved utgangen av 2022 produsert over 44 000 eksemplarer av flytypen. Flytypen har lenge vært den vanligste småflytypen i Norge.

Topphastighet: 302 km/h
År lagt: 1955
Type: privatfly

C-17 Globemaster III

Boeing C-17 Globemaster III er et amerikansk firemotors jetdrevet transportfly for tung last og troppetransport. Globemaster III ble opprinnelig utviklet av McDonnell Douglas Corporation, og er det nyeste i det amerikanske flyvåpenets transportsystem. Flyets første flygning fant sted 15. september 1991. Den første C-17-skvadron var operativ 17. januar 1995. Boeing, som overtok McDonnell Douglas i 1997, leverte september 2013 det siste av i alt 223 fly til det amerikanske flyvåpenet. I tillegg er C-17 levert til Australia, Canada, De forente arabiske emirater, India, NATO, Storbritannia og Qatar. Produksjonen av C-17 stanset helt i 2015.

Topphastighet: 950 km/h
År lagt: 1991
Type: militert

XB-70 Valkyrie

North American XB-70 Valkyrie var et amerikansk supersonisk deltavinget strategisk bombefly. Det ble bygget to prototyper, men flytypen ble aldri satt i produksjon. XB-70 Valkyrie fløy første gang 21. september 1964, på hvilket tidspunkt flyet var det lengste, tyngste og dyreste fly i verden. Bombeflyet var ment å kunne gjennomføre et bombetokt med en hastighet på tre ganger lydens hastighet, og benyttet spesielt utviklet drivstoff og var konstruert så flyet kunne utnytte sine egne sjokkbølger under supersonisk flygning. På grunn av utviklingen med interkontinentale missiler og luft-til-bakke-missiler ble bombeflyet kansellert allerede i 1961, før noen av prototypene var ferdigbygget.

Topphastighet: 3309 km/h
År lagt: 1964
Type: militert

B-52 Stratofortress

Boeing B-52 Stratofortress er et amerikansk langtrekkende, åttemotors, jetdrevet, tungt bombefly. B-52 ble brukt mye under Vietnamkrigen og under Golfkrigen i 1991, og flytypen er fremdeles i bruk. B-52 fløy første gang 15. april 1952. Fra 1955 var det ryggraden i det amerikanske flyvåpenets Strategic Air Command / SAC, og det er fremdeles det viktigste bombeflyet i det amerikanske flyvåpenets Air Combat Command. I alt ble 744 B-52 av alle varianter produsert frem til 1962.

Topphastighet: 1046 km/h
År lagt: 1952
Type: militert

B-2 Spirit

Northrop Grumman B-2 Spirit er et amerikansk firemotors jetdrevet interkontinentalt strategisk bombefly formet som en flygende vinge og med høy grad av stealth-egenskaper. B-2 ble utviklet av Northrop Corporation fra tidlig i 1980-årene, fløy første gang 17. juli 1989, og ble levert det amerikanske flyvåpenet fra 1993. I alt ble 21 fly produsert frem til 1997. Det ble første gang brukt i kamp under Operation Allied Force i 1999, mot mål i Kosovo. Flyet kan medføre opptil 18 tonn våpen av forskjellige typer, blant annet atombomber. Styringen skjer ved et fly-by-wire-system, som beveger flater langs vingenes sagtannede bakkant.

Topphastighet: 850 km/h
År lagt: 1989
Type: militert

X-15

X-15 var tre rakettdrevne forskningsfly, såkalte X-fly, bygd av North American Aviation og operert fra 1959 til 1968 av NASA, det amerikanske flyvåpenet og marinen. X-15 var i stor grad bygd av titan med en ytterhud av en krom-nikkel-legering. Til sammen 199 flygninger ble utført, hvorav den hurtigste i en hastighet av 7297 kilometer i timen / mach 6,7 3. oktober 1967, og den høyeste i en høyde av 107 960 meter 22. august 1963. Flyet ble sluppet fra en tilpasset B-52.

Topphastighet: 7274 km/h
År lagt: 1959
Type: militert

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 Blackbird er et amerikansk tomotors jetdrevet rekognoseringsfly. Det er det hurtigste og høyestgående jetfly som er seriefremstilt. SR-71 har holdt verdensrekorden for hastighet siden 1976. SR-71 fløy første gang 22. desember 1964. Det var videreutviklet fra rekognoseringsflyet A-12, som fløy første gang 30. april 1962, men som aldri ble tatt i bruk. SR-71 ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra 1966, og i alt ble det produsert 32 fly. Det ble hyppig brukt under Vietnamkrigen, og fløy regulære tokt over sovjetisk territorium under den kalde krigen. SR-71 ble tatt ut av bruk i 1990, men tre fly ble satt i tjeneste igjen fra 1995, og fløy frem til 1998. NASA brukte SR-71 frem til 1999.

Topphastighet: 3540 km/h
År lagt: 1964
Type: militert

A-10

A-10 Thunderbolt II er et amerikansk tomotors angrepsfly. A-10 fløy første gang 5. april 1972, og flytypen ble begynt levert det amerikanske flyvåpenet fra oktober 1975. A-10 er de senere årene flere ganger blitt vurdert å ta ut av bruk, men det er foreløpig bestemt at flytypen vil bli værende i bruk inntil all evaluering av F-35 er ferdig. Det amerikanske flyvåpenet hadde ved utgangen av 2022 135 A-10 Thunderbolt II, og den amerikanske nasjonalgarden hadde ytterligere 85 fly. A-10 er bygget for å kunne tåle mest mulig skade. Piloten er beskyttet av panser i titan som omringer cockpiten som et «badekar», og motorene er plassert slik at skade på den ene ikke nødvendigvis vil medføre skade på den andre. Flyet kan også fortsette å fly med betydelige skader på vinger og haleparti.

Topphastighet: 676 km/h
År lagt: 1972
Type: militert

F-117

Lockheed F-117 Nighthawk er et amerikansk tomotors angrepsfly med høy grad av stealth-egenskaper. F-117 var basert på den eksperimentelle prototypen Have Blue, som fløy første gang i desember 1977. Den første F-117 fløy første gang 18. juni 1981, og flytypen ble først levert til det amerikanske flyvåpenet fra august 1982, men ble holdt hemmelig frem til 1988. I alt ble 59 fly produsert. F-117 ble tatt ut av bruk i 2008, men 50 gjenværende fly er oppbevart i klimakontrollerte hangarer, og enkelte fly blir med jevne mellomrom gjort luftdyktige og fløyet. F-117 bruker flere metoder for å unngå å bli oppdaget av radar. Skroget er utformet slik at refleksjonene fra radarsignaler som treffer det blir spredd så mye som mulig. Hele flyet er også dekket i et materiale som absorberer radarsignaler. I tillegg er blant annet den infrarøde signaturen fra utløpsgassene til motorene redusert ved bruk av spesielt utformede utløpsdyser.

Topphastighet: 1100 km/h
År lagt: 1981
Type: militert

F-14

Grumman F-14 Tomcat er et toseters, tomotors jetdrevet jagerfly med svingbare vinger, for bruk fra hangarskip. Det var i mange år et av de mest avanserte jagerflyene i verden. F-14 Tomcat fløy første gang 21. desember 1970, og det ble levert til den amerikanske marinen fra juni 1972. Flyet ble utviklet for den amerikanske flåten i rollen som avskjæringsjager og for kontroll av luftrommet, og var lenge det mest avanserte av sin type i verden. I tillegg til to prototyper ble i alt 711 fly produsert, hvorav 636 F-14A, 38 F-14B og 37 F-14D. Alle ble levert til den amerikanske marinen, med unntak av 79 F-14A som ble levert til Iran fra 1976 til 1978. F-14 Tomcat ble faset ut av den amerikanske marinen i september 2006, men et ukjent antall er fremdeles aktive i det iranske flyvåpenet.

Topphastighet: 2485 km/h
År lagt: 1970
Type: militert

F-22

F-22 Raptor er et amerikansk femtegenerasjons tomotors multirolle jagerfly som blir produsert av Lockheed Martin. F-22 Raptor er det amerikanske flyvåpenets mest avanserte jagerfly. Det er svært manøvrerbart og har stealth-egenskaper. Det er også i stand til å supercruise, det vil si å fly med overlydshastighet uten å bruke etterbrennere. Dette kan det gjøre i hastigheter over mach 1,5. F-22 fløy første gang 29. september 1990, og det ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 2005. I alt ble 187 av den serieproduserte varianten F-22A Raptor bygget frem til 2012. Amerikanske myndigheter har ikke tillatt eksport av F-22 til andre land. Det amerikanske flyvåpenet hadde ved utgangen av 2022 165 F-22 Raptor.

Topphastighet: 2414 km/h
År lagt: 1997
Type: militert

F-35

Lockheed Martin F-35 Lightning II er et femtegenerasjons kampfly med stealth egenskaper, utviklet av USA med mindre deltakelse fra en rekke partnerland. Flyet finnes i tre varianter; en variant for vanlig takeoff og landing, en STOVL-variant, og en variant tilpasset bruk fra hangarskip. De første flyene ble levert til U.S. Air Force 14. juli 2011. Flyet ble første gang benyttet i strid i mai 2018 av Israels flyvåpen. I begynnelsen av januar 2015 hadde testversjonene og de første produksjonsversjonene av flyet vært i luften over 25 000 timer. Maksimalhastigheten til flyet med full intern våpenlast er mach 1,6 og den ble oppnådd for første gang 25. oktober 2011.

Topphastighet: 1931 km/h
År lagt: 2006
Type: militert

F-15

Boeing F-15 Eagle er et amerikansk jagerfly som er konstruert utelukkende for luftherredømme. Det ble bygget av Boeing, tidligere McDonnell Douglas, fløy første gang i 1972, og kom i tjeneste for US Air Force fra 1976. Flyet benyttes av USA, Israel, Saudi-Arabia, Japan, Sør-Korea og vil tas i bruk av Singapore. Sidens dens debut har ikke en eneste F-15 blitt skutt ned i kamp.

Topphastighet: 3087 km/h
År lagt: 1972
Type: militert

F-16

General Dynamics F-16 Fighting Falcon, generelt kjent under betegnelsen F-16, er et amerikansk jagerfly som kan utfylle flere roller i en konflikt. Flyet ble konstruert av General Dynamics som et forholdsvis lite og forholdsvis billig jagerfly, og har siden hatt stor suksess i roller mot både luft- og bakkemål. I 1993 solgte General Dynamics flyproduksjonen sin til Lockheed Corporation, som senere ble en del av Lockheed Martin. F-16s muligheter til å utføre en rekke forskjellige oppgaver og politiske faktorer er de viktigste årsakene til at flyet har blitt en suksess i eksportmarkedet, med eksport til så mange som 25 land.

Topphastighet: 2414 km/h
År lagt: 1974
Type: militert