Privatfly

Cessna 172 Skyhawk

Cessna 172 Skyhawk er et amerikansk fireseters lett fly. Det er den mest produserte flytypen i verden. Cessna 172, som var en videreutvikling av Cessna 170 med nesehjul og rett haleror, fløy første gang i november 1955, og har siden blitt produsert i stadig oppgraderte varianter. Navnet Skyhawk ble introdusert med varianten 172B i 1960. Cessna 172 ble også produsert på lisens i Frankrike av Reims Aviation. Produksjonen ble stanset i 1985, men ble gjenopptatt i 1996, og Cessna 172 Skyhawk produseres fremdeles. Det var ved utgangen av 2022 produsert over 44 000 eksemplarer av flytypen. Flytypen har lenge vært den vanligste småflytypen i Norge.

Topphastighet: 302 km/h
År innført: 1955

Cessna 182 Skylane

Cessna 182 Skylane er et amerikansk fireseters lett fly. Skylane er Cessnas nest mest populære modell etter Skyhawk. Cessna 182, som var en videreutvikling av den tidligere modellen Cessna 180, var i salg fra 1956, og fra 1958 ble navnet Skylane introdusert. Etter en stans i produksjonen i 1986 ble den igjen satt i produksjon i 1997 og er fremdeles i produksjon. Per 2022 var det solgt over 23 000 Skylane.

Topphastighet: 270 km/h
År innført: 1956

Cirrus SR22

Cirrus SR22 er et enmotors fire- eller femseters komposittfly bygget siden 2001 av Cirrus Aircraft fra Duluth, Minnesota, USA. SR22-serien har vært verdens mest solgte GA-fly hvert år siden 2003. Med 7.737 enheter levert fra 2001–23, og i kombinasjon med SR20, totalt 9.548, er det det mest produserte GA-flyet i det 21. århundre. , og er det mest produserte GA-flyet laget av komposittmateriale, og står for nesten 50 % av hele markedet for stempelfly.

Topphastighet: 377 km/h
År innført: 2001

Beechcraft Baron

Beechcraft Baron er et lett tomotors stempelfly designet og produsert av Beechcraft. Flyet ble introdusert i 1961. Et lavvinget monoplan utviklet fra Travel Air, det er fortsatt i produksjon. Baronens direkte forgjenger var Beechcraft 95 Travel Air, som inkorporerte flykroppen til Bonanza og halekontrollflatene til T-34 Mentor militærtrener. For å lage det nye flyet ble Travel Airs hale erstattet med den til Beechcraft Debonair, motornacellene ble strømlinjeformet, sekssylindrede motorer ble lagt til, og flyets navn ble endret. I 1960 ble Piper Aztec introdusert, med to 250 hk Lycoming O-540-motorer.

Topphastighet: 374 km/h
År innført: 1960

Diamond DA62

Diamond DA62 er et fem- til syv-seters, tomotors lett fly produsert av Diamond Aircraft Industries og ble først annonsert i mars 2012. DA62-utviklingsteamet ledes av Diamond-administrerende direktør Manfred Zipper. Den er basert på flykroppen til enmotors Diamond DA50, men med to Austro AE330 dieselmotorer som brenner Jet A-drivstoff. Selskapets administrerende direktør Christian Dries indikerte at motorene kan bli erstattet med turboprops.

Topphastighet: 367 km/h
År innført: 2012

Bombardier Global Express

Bombardier Global Express er en stor kabin, langdistanse forretningsjet designet og produsert av Bombardier Aviation. Den ble kunngjort i oktober 1991, fløy først i oktober 1996, mottok sin kanadiske typesertifisering i juli 1998 og ble satt i drift i juli 1999. Den ble opprinnelig drevet av to BMW/Rolls-Royce BR710-er, og deler flykroppens tverrsnitt med Canadair Regional Jet og Challenger 600 med ny vinge og hale. Den kortere rekkevidden Global 5000 er litt mindre. XRS er en forbedret versjon av Global Express og Global 6000 er en oppgradering til XRS som erstatter den eldre flyelektronikken. Global 5500/6500 med lengre rekkevidde drives av nye Rolls-Royce Pearl-motorer med lavere drivstoffforbrenning og ble avduket i mai 2018. De større og strakte Global 7500/8000 har lengre rekkevidde.

Topphastighet: 950 km/h
År innført: 1996

Falcon 8x

Falcon 8X flight deck har den aller nyeste generasjonen av Dassaults prisbelønte flyelektronikk-suite, EAsy IV, med mer levende skjermer, mer prosessorkraft, nye muligheter og nye sikkerhetsfunksjoner. For eksempel er en hørbar varslingsfunksjon integrert for å forhindre overskridelser av rullebanen. Ikke bare omgir Falcon 8X passasjerer i komfort, dens avanserte teknologier, fra banebrytende digitale flykontrollsystemer til nesten perfekt aerodynamikk, skaper en overlegen flyopplevelse. Det revolusjonerende FalconEye Combined Vision System forbedrer situasjonsbevisstheten betydelig under dårlige siktforhold. Og som alle Falcons, er 8X kompatibel med Sustainable Aviation Fuel, SAF.

Topphastighet: 953 km/h
År innført: 2015