Militert
F-16 |
|
General Dynamics F-16 Fighting Falcon, generelt kjent under betegnelsen F-16, er et amerikansk jagerfly som kan utfylle flere roller i en konflikt. Flyet ble konstruert av General Dynamics som et forholdsvis lite og forholdsvis billig jagerfly, og har siden hatt stor suksess i roller mot både luft- og bakkemål. I 1993 solgte General Dynamics flyproduksjonen sin til Lockheed Corporation, som senere ble en del av Lockheed Martin. F-16s muligheter til å utføre en rekke forskjellige oppgaver og politiske faktorer er de viktigste årsakene til at flyet har blitt en suksess i eksportmarkedet, med eksport til så mange som 25 land.
|
![]() |
F-15 |
|
Boeing F-15 Eagle er et amerikansk jagerfly som er konstruert utelukkende for luftherredømme. Det ble bygget av Boeing, tidligere McDonnell Douglas, fløy første gang i 1972, og kom i tjeneste for US Air Force fra 1976. Flyet benyttes av USA, Israel, Saudi-Arabia, Japan, Sør-Korea og vil tas i bruk av Singapore. Sidens dens debut har ikke en eneste F-15 blitt skutt ned i kamp.
|
![]() |
F-35 |
|
Lockheed Martin F-35 Lightning II er et femtegenerasjons kampfly med stealth egenskaper, utviklet av USA med mindre deltakelse fra en rekke partnerland. Flyet finnes i tre varianter; en variant for vanlig takeoff og landing, en STOVL-variant, og en variant tilpasset bruk fra hangarskip. De første flyene ble levert til U.S. Air Force 14. juli 2011. Flyet ble første gang benyttet i strid i mai 2018 av Israels flyvåpen. I begynnelsen av januar 2015 hadde testversjonene og de første produksjonsversjonene av flyet vært i luften over 25 000 timer. Maksimalhastigheten til flyet med full intern våpenlast er mach 1,6 og den ble oppnådd for første gang 25. oktober 2011.
|
![]() |
F-22 |
|
F-22 Raptor er et amerikansk femtegenerasjons tomotors multirolle jagerfly som blir produsert av Lockheed Martin. F-22 Raptor er det amerikanske flyvåpenets mest avanserte jagerfly. Det er svært manøvrerbart og har stealth-egenskaper. Det er også i stand til å supercruise, det vil si å fly med overlydshastighet uten å bruke etterbrennere. Dette kan det gjøre i hastigheter over mach 1,5. F-22 fløy første gang 29. september 1990, og det ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 2005. I alt ble 187 av den serieproduserte varianten F-22A Raptor bygget frem til 2012. Amerikanske myndigheter har ikke tillatt eksport av F-22 til andre land. Det amerikanske flyvåpenet hadde ved utgangen av 2022 165 F-22 Raptor.
|
![]() |
F-14 |
|
Grumman F-14 Tomcat er et toseters, tomotors jetdrevet jagerfly med svingbare vinger, for bruk fra hangarskip. Det var i mange år et av de mest avanserte jagerflyene i verden. F-14 Tomcat fløy første gang 21. desember 1970, og det ble levert til den amerikanske marinen fra juni 1972. Flyet ble utviklet for den amerikanske flåten i rollen som avskjæringsjager og for kontroll av luftrommet, og var lenge det mest avanserte av sin type i verden. I tillegg til to prototyper ble i alt 711 fly produsert, hvorav 636 F-14A, 38 F-14B og 37 F-14D. Alle ble levert til den amerikanske marinen, med unntak av 79 F-14A som ble levert til Iran fra 1976 til 1978. F-14 Tomcat ble faset ut av den amerikanske marinen i september 2006, men et ukjent antall er fremdeles aktive i det iranske flyvåpenet.
|
![]() |
F-117 |
|
Lockheed F-117 Nighthawk er et amerikansk tomotors angrepsfly med høy grad av stealth-egenskaper. F-117 var basert på den eksperimentelle prototypen Have Blue, som fløy første gang i desember 1977. Den første F-117 fløy første gang 18. juni 1981, og flytypen ble først levert til det amerikanske flyvåpenet fra august 1982, men ble holdt hemmelig frem til 1988. I alt ble 59 fly produsert. F-117 ble tatt ut av bruk i 2008, men 50 gjenværende fly er oppbevart i klimakontrollerte hangarer, og enkelte fly blir med jevne mellomrom gjort luftdyktige og fløyet. F-117 bruker flere metoder for å unngå å bli oppdaget av radar. Skroget er utformet slik at refleksjonene fra radarsignaler som treffer det blir spredd så mye som mulig. Hele flyet er også dekket i et materiale som absorberer radarsignaler. I tillegg er blant annet den infrarøde signaturen fra utløpsgassene til motorene redusert ved bruk av spesielt utformede utløpsdyser.
|
![]() |
A-10 |
|
A-10 Thunderbolt II er et amerikansk tomotors angrepsfly. A-10 fløy første gang 5. april 1972, og flytypen ble begynt levert det amerikanske flyvåpenet fra oktober 1975. A-10 er de senere årene flere ganger blitt vurdert å ta ut av bruk, men det er foreløpig bestemt at flytypen vil bli værende i bruk inntil all evaluering av F-35 er ferdig. Det amerikanske flyvåpenet hadde ved utgangen av 2022 135 A-10 Thunderbolt II, og den amerikanske nasjonalgarden hadde ytterligere 85 fly. A-10 er bygget for å kunne tåle mest mulig skade. Piloten er beskyttet av panser i titan som omringer cockpiten som et «badekar», og motorene er plassert slik at skade på den ene ikke nødvendigvis vil medføre skade på den andre. Flyet kan også fortsette å fly med betydelige skader på vinger og haleparti.
|
![]() |
Lockheed SR-71 Blackbird |
|
Lockheed SR-71 Blackbird er et amerikansk tomotors jetdrevet rekognoseringsfly. Det er det hurtigste og høyestgående jetfly som er seriefremstilt. SR-71 har holdt verdensrekorden for hastighet siden 1976. SR-71 fløy første gang 22. desember 1964. Det var videreutviklet fra rekognoseringsflyet A-12, som fløy første gang 30. april 1962, men som aldri ble tatt i bruk. SR-71 ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra 1966, og i alt ble det produsert 32 fly. Det ble hyppig brukt under Vietnamkrigen, og fløy regulære tokt over sovjetisk territorium under den kalde krigen. SR-71 ble tatt ut av bruk i 1990, men tre fly ble satt i tjeneste igjen fra 1995, og fløy frem til 1998. NASA brukte SR-71 frem til 1999.
|
![]() |
X-15 |
|
X-15 var tre rakettdrevne forskningsfly, såkalte X-fly, bygd av North American Aviation og operert fra 1959 til 1968 av NASA, det amerikanske flyvåpenet og marinen. X-15 var i stor grad bygd av titan med en ytterhud av en krom-nikkel-legering. Til sammen 199 flygninger ble utført, hvorav den hurtigste i en hastighet av 7297 kilometer i timen / mach 6,7 3. oktober 1967, og den høyeste i en høyde av 107 960 meter 22. august 1963. Flyet ble sluppet fra en tilpasset B-52.
|
![]() |
B-2 Spirit |
|
Northrop Grumman B-2 Spirit er et amerikansk firemotors jetdrevet interkontinentalt strategisk bombefly formet som en flygende vinge og med høy grad av stealth-egenskaper. B-2 ble utviklet av Northrop Corporation fra tidlig i 1980-årene, fløy første gang 17. juli 1989, og ble levert det amerikanske flyvåpenet fra 1993. I alt ble 21 fly produsert frem til 1997. Det ble første gang brukt i kamp under Operation Allied Force i 1999, mot mål i Kosovo. Flyet kan medføre opptil 18 tonn våpen av forskjellige typer, blant annet atombomber. Styringen skjer ved et fly-by-wire-system, som beveger flater langs vingenes sagtannede bakkant.
|
![]() |
B-52 Stratofortress |
|
Boeing B-52 Stratofortress er et amerikansk langtrekkende, åttemotors, jetdrevet, tungt bombefly. B-52 ble brukt mye under Vietnamkrigen og under Golfkrigen i 1991, og flytypen er fremdeles i bruk. B-52 fløy første gang 15. april 1952. Fra 1955 var det ryggraden i det amerikanske flyvåpenets Strategic Air Command / SAC, og det er fremdeles det viktigste bombeflyet i det amerikanske flyvåpenets Air Combat Command. I alt ble 744 B-52 av alle varianter produsert frem til 1962.
|
![]() |
XB-70 Valkyrie |
|
North American XB-70 Valkyrie var et amerikansk supersonisk deltavinget strategisk bombefly. Det ble bygget to prototyper, men flytypen ble aldri satt i produksjon. XB-70 Valkyrie fløy første gang 21. september 1964, på hvilket tidspunkt flyet var det lengste, tyngste og dyreste fly i verden. Bombeflyet var ment å kunne gjennomføre et bombetokt med en hastighet på tre ganger lydens hastighet, og benyttet spesielt utviklet drivstoff og var konstruert så flyet kunne utnytte sine egne sjokkbølger under supersonisk flygning. På grunn av utviklingen med interkontinentale missiler og luft-til-bakke-missiler ble bombeflyet kansellert allerede i 1961, før noen av prototypene var ferdigbygget.
|
![]() |
C-17 Globemaster III |
|
Boeing C-17 Globemaster III er et amerikansk firemotors jetdrevet transportfly for tung last og troppetransport. Globemaster III ble opprinnelig utviklet av McDonnell Douglas Corporation, og er det nyeste i det amerikanske flyvåpenets transportsystem. Flyets første flygning fant sted 15. september 1991. Den første C-17-skvadron var operativ 17. januar 1995. Boeing, som overtok McDonnell Douglas i 1997, leverte september 2013 det siste av i alt 223 fly til det amerikanske flyvåpenet. I tillegg er C-17 levert til Australia, Canada, De forente arabiske emirater, India, NATO, Storbritannia og Qatar. Produksjonen av C-17 stanset helt i 2015.
|
![]() |